انفعال در مقابل پدیده «ساسی مانکن»
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۸۶۴۱
آفتابنیوز :
از توصیه به بچهها برای «اول اینستا بعد کتاب» تا حضور یک بازیگر فیلمهای پورن در نماهنگ آخرش، نشان میدهد که این ویژگیها نمیتوانند بدون انگیزه و هدف خاصی در این قطعات قرار داده شده باشند و مخاطبان هدفش حتما مشخص شدهاند. این قطعات تصویری که امسال هم با قطعه «مامان منو ببخش» ادامه پیدا کرده است چندین مشخصه ثابت، مهم و البته تکراری دارد؛ حضور و وجود یکی از اعضای خانواده یا مشاغل مشهور، ارجاع به برخی آهنگهای مشهور یا افراد معروف داخلی، استفاده از کلمات و اصطلاحات بهروز در جامعه که اغلب مثبت نیستند و عادیسازی برهنگی در کنار ترجیعبندهای آشنا به ذهن که به سرعت در یاد مخاطب میماند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در متنهای سالهای گذشته به این نکته مکرر اشاره شد که وقتی میدانیم که قرار است از کدام جبهه و با چه ابزاری مورد هجوم قرار بگیریم منطقی است که پیش از برخورد این سلاح، فکر اساسی و دستکم از هدف مورد اصابت، محافظت شود. عجیب اینکه در این چهار سال به جز برخورد با دانشآموزان فلان مدرسه و تهدیدهای آموزشوپرورش و پخش چند گزارش سفارشی ضعیف در بخشهای خبری سیما، واکنش موثر و مفید دیگری ندیدیم. شاید خیلیها این مساله را عمیق ندانند اما پخش متعدد یک آهنگ با ویژگیهایی که شرحش رفت در ماشینها یا مراکز خرید و میزان بالای مصرفش در ایام عید تاثیرات غیرقابل جبرانی دارد. اینجا دیگر صحبت از ملودی یا متن ترانه ضعیف نمیکنیم یا اصلا بحث به خاطر وجود یکی دو کلمه مبتذل در ترانه نیست؛ تولید این قطعات تبدیل به یک رویه شده و برخی خوانندگان دیگر هم سعی کردند با پیروی از چنین سبکی، خودشان را مطرح کنند.
به جز خوانندگان و تهیهکنندگان آثار مبتذل موسیقی که با افزایش استقبال از قطعاتی شبیه به آهنگهای ساسی، فضا را برای خودشان آماده میبینند احتمالا پخش چنین آهنگهایی در بستر فضای مجازی، میتواند خبر خوشی برای موافقان طرح صیانت از فضای مجازی باشد. آنها به راحتی میتوانند تمام بار منفی تولید چنین محصولی را روی دوش فضای مجازی بگذارند و ادعا کنند که اگر بگذارند چنین طرحی تصویب شود دیگر نه خبری از ساسی مانکن میشود و نه تتلو و امثالهم و این همان روش برخورد سطحی و بدون پشتوانه جامعه شناختی و عقلانی است که در سایر حوزههای فرهنگی ما هم به چشم میخورد. برخورد با معلول به جای علت، سادهترین و البته کم اثرترین راهحل است. یک خواننده، با همه اهداف و انگیزههای پشت یک اثر، نهایتا یک قطعه را اجرا میکند و میرود سراغ قطعه بعدیاش. موسیقی ما فارغ از پاپ و سنتی، سالهاست که هیچ نقشه راهی ندارد. همیشه در موضع واکنش نشان دادن است و از خودش کنش یا دستکم کنش موثری نشان نمیدهد. اوج این نبودن نقشه را میتوان در رسانه ملی دید. آهنگی که مثلا در فصل پاییز، پخش آن ممنوع بوده، در فصل بهار، بدون مشکل پخش میشود و خوانندهای که نهایتا چند قطعه ضعیف اما مشهور را اجرا کرده ناگهان از برنامههای پرطرفدار و گاه زنده سر درمیآورد و به واسطه همان حضور، برای خودش موقعیت رسمی هم دستوپا میکند و احتمالا بعدش سر از کشورهای دیگر درمیآورد.
درست است که این قطعات به واسطه سخافت ذاتی، در تاریخ موسیقی ایران ماندگار نخواهند شد اما اثراتی که در کوتاهمدت و حتی بلندمدت روی گوش موسیقی و روح و روان مخاطب و بهطور خاص نوجوان و جوان میگذارند مخرب است. تنزل سطح سلیقه موسیقایی آنها و همینطور عادی کردن برخی از ارتباطات و تابوها کمترین اثر اینگونه از قطعات است. احتمالا شما هم میخواهید بپرسید که چاره چیست؟ در سالهای قبل هم پیشنهادهایی ارائه شد که همچنان امیدوار به شنیده شدن آنها توسط مسئولان فرهنگی کشورمان هستیم. برخی از سبکها و ژانرهای موسیقی در کشور ما طرفداران فراوان و خاص خودش را دارد و عموم این طرفداران را نسلهای جوان و نوجوان تشکیل دادهاند. پذیرفتن این سبکها و تلاش برای تولید محصولات استاندارد، جذاب و دغدغهمند برای این مخاطبان یکی از سادهترین روشها برای جلوگیری یا دستکم، کاستن از استقبال فوقالعاده از آهنگهایی است که توسط امثال ساسی مانکن منتشر میشوند. مثلا پذیرفتن سبک رپ و برگزاری کنسرتهایی با حمایت و نظارت توامان میتواند میزان اثربخشی آثار مبتذل را کاهش دهد. ترانه با کیفیت و توانا در ایجاد ارتباط با عموم جامعه در کنار تنظیم جذاب و خوانندگی منطبق با استانداردهای روز، مثلثی هستند که برای تولید هر اثر پرطرفداری کفایت میکند.
تولید این قطعات قطع نمیشوند و احتمالا شاهد افزایش آنها هم هستیم اما نمیتوانیم سطح واکنشها را در حد برخورد با چند راننده یا دانشآموز پایین بیاوریم و توقع داشته باشیم که آنها در خلوت خودشان به آن آهنگها گوش ندهند یا همان چیزی را بشنوند که ما دلمان میخواهد.
قدرتنمایی ساسی مانکن و شبیه به او صرفا نه به خاطر تواناییهای آنهاست و میدان خالی از آثار شاخص و قابل دفاع و مهمتر از آن نبود یک برنامه مدون و اجرایی و ملموس به آنها مجال فعالیت و اثرگذاری میدهند. ساسی مانکنی که در داخل مشهور شد و در انتخابات هم برای نامزدها خواند و سپس مهاجرت کرد یک نمونه از تایید این نکته است که برای موسیقی هیچ برنامهای نداریم و نه میدانیم با آنها که هستند چه رفتاری بکنیم و نه میدانیم با آنها که رفتهاند باید چه مواجههای داشته باشیم. سال گذشته هم گفتیم که بازدید میلیونی از تیزر آهنگ جدید ساسی یک زنگ خطر است و امسال هم مجبوریم که آن را تکرار کنیم. اگر زمانی مخاطب موسیقی پاپ بین محمد اصفهانی، علیرضا عصار، شادمهر عقیلی، قاسم افشار، خشایار اعتمادی و... باید سلیقهاش را انتخاب میکرد حالا اما باید از او خواهش کنیم که چه آهنگی را، به خاطر سلامت روانی خودش، گوش نکند و این یعنی یک عقبگرد کامل. محدود کردن مشکلات موسیقی به برگزاری یا عدم برگزاری چند کنسرت یا ممنوعالکاری موقت چند خواننده توسط اهالی موسیقی هم در ایجاد وضعیت فعلی موسیقی بیتاثیر نبودند. موسیقی پاپ ایرانی، ما را ببخش که اوضاعمان این شده است.
منبع: روزنامه فرهیختگانمنبع: آفتاب
کلیدواژه: ساسی مانکن خواننده پاپ ساسی مانکن آهنگ ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۸۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
در شرایطی شاهد تخصیص حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار ارز به شرکت های خودروساز مونتاژی هستیم، که مشخصا این شرکت ها نتوانستند از التهاب بازار خودرو در برهه ی فعلی بکاهند. - اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیرا گمرک ایران لیست 100 وارد کننده ی نخست به لحاظ ارزش دلاری در سال 1402 را منتشر کرد. نکته ی قابل توجهی که در این لیست و در بین شرکت هایی که بیشترین میزان ارز را در سال گذشته دریافت کرده اند به چشم می خورد، نقش پر رنگ شرکت های خودرو ساز مونتاژی است.
همانطور که پیوست شماره 2 گمرک مشخص است، اکثر خودروسازان مونتاژی، در لیست بیشترین دریافت کنندگان ارز در سال 1402 قرار دارند. به عنوان مثال در سال 1402 صنایع خودروسازی مدیران حدود 1 میلیارد دلار، کرمان موتور حدود 750 میلیون دلار، کوروش موتور آریا حدود 635 میلیون دلار و بهمن موتور حدود 400 میلیون دلار ارز دریافت کرده اند.
واردات 8.4 میلیارد دلاری قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال 1402
لازم به ذکر است محمد رضوانیفر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران درباره حجم واردات قطعات خودرو و موتور سیکلت در سال گذشته عنوان داشت: در سال 1402 به میزان 8 میلیارد و 380 میلیون دلار اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور گردید.
همچنین رضوانیفر اضافه کرد: این میزان واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال 1402 به لحاظ ارزش 32.69 درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل رشد داشته است. در خصوص عمدهترین شرکتهای واردکننده اجزاء و قطعات خودرو در سال 1402 بیان کرد: صنایع خودروسازی مدیران با 13 درصد، کرمان موتور با 9.65 درصد و کوروش موتور آریا با 5.35 درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات خودرو، بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند.
چرا با تخصیص میلیاردها دلار به شرکت های مونتاژ کار همچنان بازار خودرو ملتهب است؟
سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که با توجه به سهم بخش خودرو در سبد ارزی کشور، که سهم بسیار قابل توجهی است چرا همچنان چالش خودرو در اقتصاد ایران حل نشده است؟ گفتنی است دیگر نکته ای که باید به آن اشاره کرد، عدم ایجاد اشتغال برای جمعیت قابل توجهی توسط شرکت های مونتاژ کار با توجه به تخصیص ارز 3-4 میلیارد دلاری به آن ها است.
همچنین دیگر نکته ای که برخی از کارشناسان مطرح می کنند این است که آیا این امکان وجود نداشت تا بخشی از ارز های تخصیص داده شده به شرکت های مونتاژ کار صرف واردات خود رو شود؟ چرا که با این میزان ارزی که به این شرکت ها تخصیص داده شده است، می توان تعداد قابل توجهی خودروی با کیفیت وارد کشور کرد که یقینا می تواند از التهابات بازار خودرو بکاهد.
انتهای پیام/